-6 C
Umea
15/11 2019

Black Friday – Nytt rekord väntar

SNART ÄR DET ÅTERIGEN DAGS FÖR DEN RELATIVT NYA FÖRETEELSEN I SVERIGE – BLACK FRIDAY. Rea-dagen spås återigen slå nytt försäljningsrekord i år, trots vikande konjunktur.

Black friday, USA:s största readag, fick fäste i Sverige för ett par år sedan efter att en rad svenska butikskedjor började erbjuda billigare varor under dagen. Idag är readagen, som i år infaller den 29 november, ett stående inslag i svensk handel och under kommande Black friday spås svenskarnas köplust slå nytt försäljningsrekord, även om ökningen tros börja plana ut jämfört med tidigare år. Framför allt är det e-handeln som sticker ut i statistiken. Under 2018 slogs nytt e-handelsrekord för fjärde året i rad, en ökning med 10 procent i antal köp, enligt statistik från företaget DIBS som erbjuder betallösningar på nätet.

– Numera handlar hälften av svenskarna under Black friday främst på nätet och många gör sina julklappsinköp då. Vi tror att denna trend är här för att stanna, och givet en god ekonomi så kan det bli fortsatta rekord, sa Daniel Larsson, vd för DIBS payment services, efter försäljningsrekordet ifjol.

Flera företag i Sverige vittnade också om ökad försäljning under readagen och de förekommande dagarna som går under namnet Black week. Apotea hade sin högsta försäljningstopp under veckan och sålde produkter för över 50 miljoner kronor, inredningskedjan Jysk ökade försäljningen med 12 procent under helgen jämfört med föregående år och när möbel- och inredningskedjan Mio summerade november månad visade siffrorna på den bästa månaden någonsin i företagets historia och levererade såväl försäljningsrekord som en tillväxt på 22 procent. Resor störst Svenskarnas näthandelsvanor blir också allt starkare sett till hela året, enligt en färsk rapport från DIBS. I år uppskattas svenskarna spendera hela 310 miljarder kronor på den totala näthandeln, en ökning med nästan 16 procent jämfört med föregående år.

– Det är en återigen stark ökning som visar att e-handeln har blivit en naturlig del av vardagen i Sverige. Det är numera en enkel rutin att handla på nätet och mognadsgraden är ganska hög i alla åldrar, till och med bland de äldsta har fyra av fem handlat på nätet under en tremånadersperiod, säger Patrik Müller, e-handelsexpert på DIBS.

Resor är fortsatt den kategori som svenskarna spenderar allra mest pengar på när de handlar på nätet och under året spås flygbiljetter, tågbiljetter och hotellbokningar stå för 47 procent av den totala nätkonsumtionen i landet.

Ökad fysisk handel

Den ständigt ökade näthandeln har också angetts som anledningen till att flera fysiska butiker i Umeå slagit igen. Samtidigt visar dock färska siffror som HUI research publicerat för 2018 att den fysiska butikshandeln i Sverige omsatte 674 miljarder kronor under förra året, en ökning med 2 procent jämfört med 2017 och i dagsläget står den butiksbundna handeln för 90 procent av den totala detaljhandelsomsättningen i Sverige medan e-handeln står för 10 procent. Västerbotten följde snittet i landet och omsatte totalt 18,2 miljarder kronor, en ökning med 2 procent jämfört med föregående år. Störst omsättning hade Umeå under året med 9,9 miljarder kronor.

Men 2019 spås dock inte bli lika positiv. Den vikande konjunkturen hittills i år sätter större press på detaljhandeln, menar HUI research.

– Handelns huvudsakliga utmaningar ligger i en digital omställning, internationalisering och snabbt förändrade konsumentbeteenden. De strukturella förändringarna i kombination med lågkonjunktur kommer att sätta många på prov. Vi har aldrig tidigare kombinerat lågkonjunktur och digitalisering, säger Jonas Arnberg, vd för HUI research.

 ANDREAS LINDEGREN

Mer innehåll från Umeåguiden

Mästerbotten #3

Norrlands största blockparty är tillbaka för rond tre!! Med Random Bastards och med artister som:...

Bilservice i helvetet

Hallå där kära läsare. Hoppas ni kan höra oss genom de vinande höstvindarna. Är det bara...