Dags för en ny karriär?

Dags för en ny karriär?

Kära läsare, nu är det dags för era favoritkrönikörer att kliva in i biktbåset en stund. Vi har saker att bekänna. Det ska sägas att vi ogärna sysslar med sådant. Vanligtvis utvecklar vi hellre simblåsor och tillbringar våra liv i en försurad insjö, än att blotta våra strupar.

Det sägs att dinosaurierna dog ut för en jäkla massa år sen, men i ibland undrar vi inte om vi är de sista kvarvarande exemplaren. Två tröga Peterosaurasar med valnötshjärnor som av någon outgrundlig anledning traskar runt på vår jord. Ty, det har kommit till vår kännedom att det finns något som kallas ”influencers”. Eller influerare om man vill vara trogen det svenska språket. Det här är något som helt har gått oss förbi. De här mystiska väsen som går under beteckningen influencers är tydligen den nya tidens opinionsbildare som har sina jaktmarker i våra sociala medier.

Coolt?

Så om du kan vlogga, twittra, podcasta, instagrama och gud vet allt, så kan du benämna dig som en influencer. Coolt va? Alltså en helt reguljär tokfan med för mycket tid över vid tangentbordet och som har en fäbless för selfies.

Döm till vår förvåning när vi läste en lista med de bäst avlönade influerarna. Avlönade? Lista? Jajamän. Här snackar vi pengar som skulle få vilken socialarbetare som helst att ge ifrån sig ett upphetsat gnäggande. Det här är alltså ett jobb. Visserligen ett jobb som det flesta av våra förfäder skulle kalla ”hittepåjobb”, medan de lojt sväljer hela potatisar som en orm sväljer fågelägg. Men ändå likförbannat ett jobb. Men då undrar ni kanske om ni hittar dessa jobb på arbetsförmedlingen? Knappast.

Dessa genier skapar sina egna jobb genom att få andra stackare med för mycket skärmtid på sitt samvete att följa dem. Att gilla dem. Att vilja vara som dem. För att slutligen tro att livet de facto ser ut så där som det gör på deras Instagramflöde. De här lirarna rör sig ofta i domänerna livsstil, hälsa och mode. Gärna stöpta med ett colgateleende och med en boomshakalak-latte nonchalant i sin hand. Alltså en spelplan där vi konstant är offside.

Dåtidens influerare

Det här får oss ju givetvis att undra om vi blev besudlade av influencers när vi växte upp under åttiotalet. Ni vet, under forntiden. Det fanns ju inte direkt sociala medier då. Förvisso existerade ”heta linjen”, men galenskaperna där hade, vad vi vet, ingen direkt influerande effekt. Snarare tvärtom. Där tappade man närmast tron på mänskligheten och där vi fortfarande är ärrade ifrån. Lite senare, under 90-talet, hade vi även tv-prästen Lars Collmar men det vete fan om han kan räknas till en influencer. Vi tvivlar. De närmaste influencers vi kan komma på är alla våra hårdrockshjältar. Och dom hittade vi på skivomslag och i tidningen Okej. Och däremellan blev vi vilt influerade av Robert Ahlenius, Cai Boldén och Stefan Westin när de härjade med sina band på den lokala ungdomsgården. Mariehems alldeles egna rockstjärnor. Det var kanske ingen slump att vi gick runt iklädda hårdrockströjor, jeansjacka och med långt hår. Och inte att förglömma totalt socialt handikappade. Allt är deras fel.

Hur skulle vi då kunna influera er, kära läsare? Alltså om vi skulle plötsligt få för oss att sadla om till så kallade ”influencers” och härja runt på Instagram. Kaffefläckar på tröjan, snussår, somna dreglande i soffan klockan nio en fredagskväll, misslyckade gympass, gubbstön, försenade möten och brustna drömmar. Det hade kanske varit något.

Vi hörs och var snälla mot varandra.

Peter & Peter

Faktaruta: Umeåguidens krönikörer

Peter och Peter föddes i början av sjuttiotalet i Umeå och träffades för första gången när de var i tioårsåldern. De har varit Umeå troget under hela sitt liv och har sedan sextonårsåldern ägnat sig åt kortfilmer, musikvideos, filmmanus och noveller. Idag kombinerar de sitt skrivande med arbete som socialsekreterare.

admin

Lämna ett meddelande