-11 C
Umea
10/12 2019

Delia Zadius vill förändra branschen

Hon fick sparken som assistent för att hon tappat bort sitt schema. Några år senare blev hon uppsagd igen efter att hennes brukare gått bort. Otrygga anställningsvillkor, dålig personalbehandling och en delvis smutsig bransch fick henne att starta eget med målsättningen att förändra branschen i grunden. Möt Delia Zadius, delägare av assistans- och hemtjänstföretaget Blomstra.

I november arrangeras den årliga Umeågalan, Umeås sätt att hedra framgångsrika entreprenörer och företag. Ett av de nominerade företagen i kategorin ”Årets företagare” är assistans- och hemtjänstföretaget Blomstra, vars grundare Delia Zadius har som avsikt att förändra en bransch som hon anser till stor del är ”smutsig”. I en tidigare intervju med Dagens Industri var beskrivningen ”stor köttmarknad”.

– Det är fortfarande en väldigt smutsig bransch, särskilt i södra Sverige. Det är mycket bedrägerier där företag inte redovisar vad assistansersättningen går till. Vi har valt att göra annorlunda och gör en budget för våra kunder där vi redovisar vad ersättningen går till för att visa att den används på rätt sätt, säger Delia Zadius.

Det märks att frågan engagerar Delia och man tummar nog inte på sanningen om man påstår att hennes målsättning om öppenhet har banat väg för företaget.

– Det finns ett system i Sverige som fungerar, men som inte fungerar i andra länder där människor får förlängda armar och ben. Det finns till för att kunderna ska få leva ett värdigt liv och det är de orden, ett värdigt liv, som jag kämpar för. Vi vill vara det goda exemplet, förklarar Delia.

Men för Delia räcker det inte med att bara driva ett företag som gynnar öppenhet. Hon vill se hårdare tag genom mer omfattande kontroller av företagen i branschen.

– Inspektionen för vård och omsorg tycker jag ska göra hårdare kontroller och ställa krav på att alla företag har en kompetensplan. När Försäkringskassan betalar ut pengar så ska det vara krav på kompetenshöjande utbildning för personalen istället för att det ska vara fritt att använda medlen. Speciellt när det är skattepengar det handlar om.

Riktiga hjältar

För i Delias mening är det just personalen som byggt hennes företag och just därför är det så viktigt att alla anställda känner sig trygga och uppskattade. Därför har hon, till skillnad från många andra företag i branschen, valt att låta de anställd ha en innevarande månadslön som trygghet om anställningen skulle upphöra om exempelvis en brukare skulle gå bort eller om personkemin inte skulle fungera mellan brukare och assistent.

– De som jobbar inom vård och omsorg är verkligen hjältar i min mening, men anställningsformen är inte trygg med två veckors varsel. Kunderna ska självklart ha den person som de trivs med, men det ger inte en trygg anställningsform för assistenten. Därför har vi valt att alla ska ha en innevarande månadslön, för att skapa trygghet och för att jobbet ska ses som ett riktigt jobb.

Det beslutet tillsammans med att företaget skickar ut enkäter till samtliga assistenter en gång per år för att följa upp hur de drygt 140 anställda mår har gett en positiv effekt. Blomstra har rekordlåg sjukfrånvaro och företagets metoder har hyllats av Försäkringskassan. 2017 var sjukfrånvaron 2,53 procent, rikssnittet var 3,8 procent.

– Det är viktigt att se personalen, att uppskatta dem och se till att skicka dem på utbildningar om det behövs, men framför allt handlar det om att vara lyhörd. Det är A och O.

Starten

Det var också de tidigare nämnda anledningarna, en smutsig bransch, otrygg anställningsform och dålig personalvård som fick Delia att starta Blomstra. Hon kom till Sverige när hon var 12 år som FN-flykting tillsammans med sina föräldrar och syskon efter att ha flytt från iranska Kurdistan. Skolgången var svår och hon hoppade av handelsprogrammet på gymnasiet. Det var först senare som hon fick reda på att hon hade dyslexi. Hon läste upp betygen på en folkhögskola, men utbudet av jobb utan en gymnasieutbildning i bagaget var litet. – Det var det enda jag kunde söka, hemtjänst och personlig assistans. Första jobbet inom hemtjänsten gick inte heller som planerat. – Jag fick sparken från jobbet för att jag tappat bort mitt schema.

Under de kommande åren hann hon jobba både inom kommunala och privata assistansbolag. Beslutet att starta eget tog hon efter att hennes brukare gått bort och hon återigen stod utan arbete.

– Jag önskar att svaret var att jag hade någon slags dröm om att jag skulle starta ett företag, men riktigt så var det inte. Min brukare gick bort och jag blev uppsagd. Som jag ser på medarbetare var jag en nyckelperson på det företaget, men ägaren av företaget tyckte annorlunda.

Till sin hjälp tog hon Peter Sundbom, som då arbetade som kundansvarig på det assistansföretag hon blivit uppsagt från. Han hjälpte henne att skriva ansökan då hennes dyslexi gjorde sig påmind.

– Jag är inte gjord för att skriva rapporter och verksamhetsberättelser, det är inte min starkaste egenskap. Men för Peter var det viktigt att jag var delaktig, så han skrev inget förrän jag satt bredvid honom. Så blev det, jag satt bredvid honom och han skrev.

Framtiden

Det var starten på vad som idag har blivit framgångsrika Blomstra. Peter Sundbom har varit med hela vägen som delägare och verksamhetsansvarig, medan Delia har tagit ansvar över det hon brinner allra mest för, kunderna och personalen.

– Jag känner mig tacksam, men jag är långt ifrån nöjd. Jag vet att reformen fortfarande är hotad, att en stor del av branschen är smutsig och att många äldre inte har det tillräckligt bra i Sverige. Jag ser fram emot att få politiker och andra som engagerar sig att få upp de här frågorna på deras ”to-do list”. Med en bra styrelse och bra personal ska vi förändra synen på vård- och omsorgsbranschen.

Företaget finns idag på flera orter runt om i Sverige, men inte heller på denna punkt är hon nöjd ännu. Målet är att växa och etablera sig i ännu fler städer i framtiden.

– Hittar vi rätt nyckelpersoner i andra kommuner som tror på vår värdegrund och har samma syn och respekt som vi har för arbetet så kommer vi att vilja expandera till varje del av Sverige.

 ANDREAS LINDEGREN

Född: 1987
Familj: Mamma, pappa & åtta syskon
Bor: Umeå
Husdjur: Nej, önskar jag hade en katt
Favoritmat: Älskar svensk mat, gärna älgfärsgryta
Favoritdryck: Citronvatten
Lyssnar på: Country & kurdisk musik
Läser: Faktaböcker och självbiografier, gärna med tragiskt slut

Mer innehåll från Umeåguiden

Välj rätt golv

Dags att byta ut golvet? Vilket ska man välja och vad är egentligen det viktigaste...

Världens historia

Sveriges mest dynamiska och underhållande komiker-duo Özz Nûjen och Måns Möller bjuder med oss på...