Utvecklingen av elbilar både har och går snabbt framåt och under kommande år kan vi nog räkna med en hel del ny teknik i bilarna. Förutom det mer självklara som längre räckvidd och autonom körning, har biltillverkarna visat upp visioner på vändbara säten, utbytbara batterier och styrspakar istället för ratt. Vi tittar i spåkulan och ser vad som världens biltillverkare planerar i ramtiden
Hyundai Prophecy
Hyundai har lagt mycket tid och energi på designen, drygt hälften av den information som finns om deras senaste konceptbil, Prophecy, handlar just om hur snygg bilen är. Visst är den det, men mer intressant är faktiskt tekniken och bakom stängda dörrar gömmer sig faktiskt en del unika idéer. Någon ratt finns nämligen inte i bilen.
I första hand ska bilen vara självkörande, men skulle föraren vilja ta över finns istället två styrspakar, en i dörren och en i mittkonsolen, vilket ska ge en avslappnad körstil menar biltillverkaren. Vad Trafikverket och Transportstyrelsen säger om den tekniken, om den nu skulle bli verklighet, återstår att se.
Konceptbilen visar även upp tänkbar teknik för ren luft till passagerarna. De utvändiga luftintagen har placerats längst ner på sidodörrarna och låter sedan luften passera genom vad Hyundai kallar för ”clean air technology” vilket ska ge en stadig ström av ren luft i bilen.
Renault Morphoz
Renault presenterade under mars månad en ny konceptbil som visar biltillverkarens vision om framtidens elbil. Kommer bilen att bli verklighet är däremot ett stort frågetecken, men det är ju inte alltid syftet med konceptbilar. Renault har tagit ut svängarna och det finns definitivt intressanta idéer i bilens teknik. Morphoz, som konceptbilen heter, har bland annat ett vändbart passagerarsäte, vilket innebär att passagerarna kan sitta ansikte mot ansikte. Ännu mer futuristiskt är att crossovern kan ändra skepnad, det vill säga förlängas, för att öka batterikapaciteten genom att batteriet byts ut på en speciell station. Bytet ska bara ta några sekunder och genom batteribytet förlängs räckvidden från 40 mil till 70 mil. Autonom körning? Självklart har den det!
Polestar Precept
Volvos elektriska prestandabilmärke Polestar passade på att visa upp sin vision om framtiden redan dagarna innan den planerade bilsalongen i Genève, som dock blev inställd. Precis som Hyundai gillar Polestar att prata design och aerodynamisk effektivitet. Men ser man bortom alla fina ord om designen finns flera intressanta tekniska lösningar. De konventionella sidospeglarna har bytts ut mot kamerabaserade enheter och även backspegeln har bytts ut mot en digital skärm vilken är kopplad till en kamera som är monterad baktill på bilen. En digital backspegel är dock inget de är först med, bland annat har den senaste versionen av Volkswagen Vito utrustats med en sådan.
I miljötänket går dock Polestar långt. Sätesytorna är tillverkade av återvunna PET-flaskor medan stoppningen och nackstöden är gjorda av återvunnen kork och mattorna av återvunna fisknät. Hur vida det kommer att finnas tillräckligt med fisknät i framtiden om bilen skulle serietillverkas kan dock ifrågasättas, men så är ju just Precept en konceptbil.