Frida Johansson är musikern och kompositören som ständigt är aktuell. Hon gör musik till teater, film, radio och tv-spel. Hon spelar med band som Kraja, Säkert! och Väärt. I dagarna sätter hon upp en spännande konsert på festivalen Umefolk tillsammans med tre andra musiker. Det blir en musikalisk resa genom Fridas karriär.
Vi bestämmer träff med Frida i hennes studio som kallas för ”Ljudinstitutet”. Den driver hon tillsammans med Jessica Klingsell och Amanda Lindgren sedan 2018. I uppbyggnaden av studion var jag där för ett ljudreportage med Frida som då var aktuell med att släppa sin första skiva i konstellationen Barnet. Då var lokalerna tomma och trista. Allt var under renovering och i ett tomt rum stod endast en synt. Idag, några år senare, är väggarna klädda i tapeter, en ny vägg har satts upp och källarlokalen osar musik och kreativitet.
– Jag mår jättebra, det har hänt mycket sedan du var här sist. Det är ett ständigt pågående projekt, alltid något nytt att pyssla med men det är väldigt kul att forma sin egen plats, berättar Frida.
Musikerna har varsitt kontrollrum och ett gemensamt inspelningsrum. De hyr också ut kontorsplatser till två andra frilansande musiker. Mellan rummen skickas syntar och instrument. Utöver den uppenbara fördelen med att kunna låna varandras saker så har de även användning av varandra musikaliskt. De tar in varandra som musiker på olika projekt de jobbar med. Jag frågar Frida hur det kommer sig att min känsla är att hon har samarbetat med alla iUmeås musikbransch.
– Kanske inte riktigt alla, skrattar Frida och fortsätter. Jag bodde i Stockholm men flyttade hem till Umeå 2009 och sedan dess har jag jobbat mycket med musiken. Vi började spela med Kraja redan 2001 men senare kom jag in i mer popsammanhang.
Frida började spela med Väärt, ett folkpop- och rockband med rötter i Gällivare. De spelade in sin första skiva i Henrik Ojas legendariska studio, Second Home. Genom Oja började Frida sedan spela i Säkert!.
– Umeå är en relativt liten stad och därför träffar man många andra musiker. Jag höll på med musik i Stockholm men där hände det inte så mycket. Så fort jag flyttade tillbaka till Umeå upptäckte jag nätverket och det var mycket mer lättillgängligt.
ETT PROJEKT SOM FÖRÄNDRADE ALLT
Listan på musikaliska samarbeten och projekt som Frida har deltagit i är lång. Kraja, Säkert!, Väärt, 1900, Barnet, Laservågen, Ára – att hon har gjort ett avtryck i Umeås musikhistoria är givet. Numera går mycket av hennes tid åt till så kallade beställningsjobb inom musik. Hon har gjort musik till teater, tv, radio och tv-spel. Det sistnämnda är en stor anledning till varför det blev så.
– Umeåbaserade datorspelsföretaget Coldwood Interactive hade skapat ett tv-spel där de ville ha en folkmusikprägel på musiken men hade svårt att hitta någon musiker. De kontaktade därför Henrik Oja som de visste var duktig som i sin tur tog in mig som en ”folkmusikkonsult”.
Det började med att Frida hjälpte Henrik med att bolla hur folkmusik funkar och ge tips på referenser att lyssna på men det slutade med att de skrev mer och mer tillsammans. Spelet, Unravel, tog tv-spelsvärlden med storm. Spelets miljöer och landskap är inspirerade av Västerbotten och naturen här. Frida som hade dålig koll på tv-spel hade ingen aning om hur stort och häftigt projektet skulle bli. En av låtarna ”The Red Thread” har streamats över en och en halv miljon gånger på Spotify.
– De hade filmat av bana för bana så vi fick en filmsnutt och en bakgrundshistoria. Spelet är helt ordlöst men det finns en berättelse. Därför fick musiken föra fram berättelsen och det var kul att den blev så viktig, säger Frida.
I och med framgången med både Unravel 1 och 2 fick Frida fler beställningsuppdrag och det var då hon fann lyckan i att skriva musik till andras berättelser. Frida har sedan dess skrivit musik till Ögonblicksteatern, Norrbottensteatern, Orionteatern och inte minst, Dramaten. Förra året vann Frida Stims pris ”Årets kompositör”.
– Det var väldigt överraskande och hedrande. Jag blev jätteglad och det betyder att varje gång man tvekar på sig själv kan man titta på diplomet och tänka ”det här är nog ändå ett riktigt jobb” och det finns de som uppskattar det jag gör, säger Frida ödmjukt.
FRAMTIDEN SER LJUS UT
Just nu jobbar Frida med att skapa musik till två dokumentärfilmer och ett radiodrama. Tyvärr är Frida precis i startgroparna och kan inte avslöja så mycket mer. Hon berättar att det alltid varit en dröm för henne att jobba med att skapa musik till film, även spelfilm. Något hon däremot kan berätta om är den stundande konserten på festivalen Umefolk (24-27 februari).
– Vi kommer spela musik som jag har skrivit, alltifrån bestäl
ningsverk till teater och tv-spel. Det har varit jättelyxigt att sätta ihop allt och titta tillbaka på verk som annars varit ”avslutade”. Jag hade faktiskt fantiserat om det innan, berättar Frida.
Med sig på scen har hon Amanda Lindgren på trummor, kornett och synt. Sunniva Abelli spelar nyckelharpa och hon har Mi von Ahn på gitarr och klaviatur. Frida spelar klaviatur, fiol och alla fyra sjunger. Det som har varit utmaningen är att välja ut hur man gör låtar på fyra personer när det ofta är stora ljudbilder.
– Det blir nostalgiskt skulle jag säga, jag har gått in i den världen som jag lite hade stängt dörren till. Det är lyxigt och ärofyllt.
För många artister har pandemin inneburit en lång paus från att stå på scen, för vissa har det varit tufft men för Frida var det rätt skönt.
– Det blev lugnare då vi rest väldigt mycket tidigare med Kraja, Säkert! och 1900. Jag har såklart saknat publiken men det har varit skönt att få längta efter det också. Pausen har gjort att man förstår värdet i det.
Något som Frida däremot har saknat är att jobba med andra musiker. För henne har arbetet de senaste åren varit individuellt och det har varit bra för henne att veta att hon klarar mycket själv. Nu längtar hon efter att få input från andra och bolla idéer. Till våren kommer det att bli ett samarbetsprojekt med Henrik Oja och Frida längtar efter att gå in i den världen igen. När jag frågar Frida om hon har något annat samarbete som hon drömmer om funderar hon länge.
– Jag vet inte om jag vågar säga det, jag är lite blyg. Jag kan säga att en stor inspiration och lite utav en idol är Christian Gabel som gör musik i 1900. Han producerade Barnet-skivan och de gånger vi samarbetat har det varit väldigt givande så det vore drömlikt att få göra det igen.
FRIDA JOHANSSON
Ålder: 35 år.
BOR: VÄST PÅ STAN.
AKTUELL MED: KONSERT PÅ UMEFOLK OCH SKRIVER MUSIK FÖR RADIO, FILM, KÖR OCH TEATER.
BÄSTA LÅT JUST NU: PIE JESU – MOTOBO (ORIGINAL AV ANDREW LLOYD WEBBER).
Instagram: @FRIDAKATARINAJOHANSSON
Foto: SOFIA NORDIN
Text: AMANDA DAREHED