Free Porn
xbporn

https://www.bangspankxxx.com

Hela Sverige har Hooja-feber

”KAN NI BACKA MED SLÄP?” Artisten Hooja står på scenen iklädd skotermask, pälsmössa, en orange Helly Hansen-fleece och solbrillor när DJ Mårdhund skriker ut frågan till publiken. 12 000 personer svarar enhälligt ”JA!” och musiken drar igång. Det är maj och Brännbollsyran är tillbaka efter flera års uppehåll till följd av pandemin. Spelningen är Hoojas första någonsin och det verkar som ingen kan stå stilla. Succégiget har följts av en sommarturné och flera låtar rullar på Spotifys ”mest spelade-lista”.

Det hela började för några år sedan i en lägenhet uppe i Malmberget. Killarna satt i varsitt rum och bestämde sig för att skriva en vers var. De har känt varandra länge och gjort musik tillsammans under många år. Duon består av karaktären Hooja och sidekicken DJ Mårdhund. De skriver låtarna tillsammans och började skriva på en låt om livet uppe i norr. Då var tanken aldrig att släppa musiken – det var bara en rolig grej. – Det har nog aldrig måtts bättre, man svävar på moln. Vi hade inte blivit förvånade om man väcktes ur en koma och att någon sa att allt bara var en dröm, skrattar DJ Mårdhund, eller Mårdis som han också kallas. Två år senare släpper de låten ”Donkey Kong” med den episka introtexten ”Ja den här låten går ut till alla stockholmare som har dunjacka fast det inte är kallt, nånu”. Det verkar som att hela Sverige, gammal som ung, gått runt och nynnat på duons texter hela sommaren. Inte minst om man tittar på streamingsifforna – i skrivande stund har låten ”Banan Melon Kiwi & Citron” nästan nio miljoner spelningar på Spotify. När jag träffade killarna inför spelningen på Brännbollsyran i maj hade låten ungefär en miljon streams. – Vi kände först att ”det räcker väl att vi lyssnar på låten”. Men ju mer tiden gick hittade vi ett koncept och beslutade oss för att släppa den, berättar Hooja.

VILL VARA ANONYMA
Det har spekulerats hej vilt i vilka det är som gömmer sig bakom maskerna men duon är bestämda med att hålla det hemligt så länge det går. – Vi är inte så noga om uppmärksamheten, vi är typiska norrlänningar. Man visar sig inte bättre än någon annan eller sticker ut, säger Hooja. Hooja driver med Stockholmare och berättar om livet i glesbygden. De kallar genren för ”skogsdisco” och sjunger en del om fylla, missförstånd och vardagliga spaningar. Den här typen av musik har verkligen exploderat i sommar. Artister och band som ”Bolaget”, ”De vet du” och ”LOV1” toppar listorna på de stora streamingtjänsterna och på P3. Lättsamma texter som ungdomar kan relatera till titlar som ”Bubbel på balkongen” och ”SUPA” – verkar vara det som gäller 2022.
– Vad spelar det för roll i slutet av dagen vem det är? Vi vet vad vi gjort och kan lägga oss på kvällen och småle lite. Vi behöver inte stå där som några linslusar, menar DJ Mårdhund.

Det är inte helt ovanligt att artister väljer att vara anonyma och dölja sin sanna identitet. I Sverige har vi exempel som The Knife och Ghost. Internationellt pratar man ofta om Sia. Om ”snackisen” kring Hooja hade blivit lika stor om de avslöjat sig själva, det vet vi inte.
– Vi har pratat mycket om det hade gått lika bra om vi hade visat vår riktiga identitet. Om det ska komma från hjärtat så får det inte finnas nån tanke bakom det. PR hit och dit, berättar DJ Mårdhund.

Masken och kläderna gör att de kan slappna av mer och någon nervositet finns aldrig, inte ens på premiären. Hooja skämtar lite och säger att han aldrig skulle ställt sig på en scen om det inte vore för att han är anonym.
– Annars kan jag aldrig spåra ur så mycket som jag gör på scenen. Jag är ganska reserverad annars men på scen kan jag göra vad som helst, säger Mårdhund.

MAXAD TURNÉSOMMAR
Festivalen i Umeå var startskottet på en riktig dunderturné för duon. De kallar sommarturnén för ”Jaktstämma” och har spelat runt om i Sverige. När de spelade på Summertime-festivalen i Skellefteå anordna de också ett världsmästerskap i att backa med släp. Hooja och Mårdis fick agera domare när ett gäng peppade deltagare ställde upp. – De körde på en bana och skulle backa med släpet, svänga runt och toucha i någon kon. Ibland gick vi runt och psykade dem lite och delade ut stilpoäng, berättar Mårdis. Juryn var imponerade över förmågorna i Skellefteå och beskriver några av deltagarna som riktigt duktiga. Vann gjorde Jim Olofsson från Bjurholm.
– Men det är speciella människor som kan sätta sig i en bil och backa med ett släp framför 400 människor, det gör man inte säger Hooja och skrattar.

Förutom att de anordnade VM gjorde de också ett stort gig på festivalen. Arrangörerna valde att flytta Hooja från den lilla scenen till den stora efter att ha sett vilken publiksuccé det varit tidigare i sommar. På scenen innan dem uppträdde Zara Larsson. Vi kan väl säga såhär, att få kliva upp på scenen efter världsstjärnan är en bedrift. Duon har under sommaren flängt runt i stora delar av Sverige. Från Kiruna i norr till Helsingborg i söder har de fått tusentals människor att dansa och sjunga med. Förutom att de har spelat live har de också hunnit med att uppmärksammas i många medier. Duon gästade Morgonpasset i P3, var på framsidan av DN kultur och SVT gjorde ett videoreportage med killarna upp i Norrbotten.
– Sommaren har varit brutalt roligt och vi hade aldrig kunnat drömma om något liknande. Allt är så himla sjukt bara. Vi är så tacksamma, till alla som lyssnar och kommer på spelningarna, säger Hooja.

Jag frågar dem om de själva har upplevt ”Hooja-febern” och om de någonsin går ut och minglar (omaskerade) exempelvis efter en spelning för att känna av vibbarna och höra snacket? De svarar med att de gärna undviker sådana situationer för att det kan bli obekvämt. De fick själva uppleva det på tåget hem efter en spelning.
– Vi var omaskerade och började prata med en person och berättade att vi hade varit på en festival och fick frågan om vi såg Hooja. Jag vet inte ens vad vi svarade, vi skruvade på oss och sa ”nej”. Personen började då spekulera i att vi är från Gällivare och det är Hooja med… Man blev helt tom, skrattar Mårdhund.

– Vi måste träna på hur vi ska bemöta sådana situationer, skrattar Hooja. De hann också med att skapa en egen signaturburgare i samarbete med den norrländska kedjan Bastard Burgers. Milkshaken med namnet och ingredienserna ”Banan, Melon, Kiwi & Citron” har nog ingen missat.
– Vi hatar inte hamburgare och vi hatar inte Bastards. Vi gillar att jobba med sånt vi brinner för och det var viktigt att få vara inblandade på riktigt. Skakisen (milkshaken) var ganska given, berättar Hooja.

SKIVBOLAGET HURRAR
För Hooja tog det hela fart när TV4-programmet ”Efter fem” uppmärksammade dem i januari i år. Efter det tog det inte lång tid innan musikjournalisten Fredrik Strage skrev en artikel om dem och menade på att inte ens ”musikeliten” kan värja sig för Hoojas musik. Gällivareborna fick därefter signa med skivbolaget Roxy Recordings som håller till i Stockholm. Johan Klingwall är manager och har följt med Hooja och Mårdhund i sommar på spelningarna.
– Det här är det största man kan uppnå, även som skivbolag. Med Hooja har allt klickat – live, sociala medier, streams, radio. Det är helt sjukt och det har gått så fort, berättar Johan.

Johan har följt killarnas karriär och den snabba resan de gjort. Han menar att mycket har skapat ringar på vattnet. Alltifrån när Strage uppmärksammade dem till succén på Brännbollsyran i maj. Hooja och Mårdhund berättar att de båda var lite skeptiska till skivbolag i början. De ville inte ”sälja sina själar”. Med Roxy Recordings och Johan Klingwall har de hittat rätt, de har ett förtroende för varandra och har väldigt roligt tillsammans.
– Vi får vara oss själva och vi har varit tydliga med att vi är spontana och det kan komma vilka låtar som helst och vi vill inte bli styrda och de har stöttat oss. Vi får göra vår grej till 100 procent, säger DJ Mårdhund.

Vi pratar lite om perspektivet ”norr mot Stockholm” och Johan berättar att det har varit en fördel att han är baserad i Stockholm. När de alla gillar något vet de att det är bra och att det kommer fungera över hela Sverige.
– Jag har lärt mig många nya ord, skrattar Johan och syftar på alla anekdoter och ”slang” i texterna. Exempelvis ”Bolkki” för Systembolaget. Hooja och Mårdhund planerar för att ta med Johan på en rundtur i Gällivare men de väntar gärna till vintern har passerat.
– Vi har blivit polers och det är därför det fungerat så bra. Förutom dialekten så hade Johan kunnat vara från Norrbotten! Han ska få komma och hälsa på till våren, det är nog bäst att vänta till vi kan gräva ner oss i en solgrop, säger Mårdis.

SATSAR ALLT PÅ MUSIKEN
När vi träffas för intervjun innan spelningen på Viral Summer i Umeå i slutet av augusti har duon precis blivit beviljade tjänstledighet från sina ”vanliga” jobb.
– Vi får chansen av våra jobb att prova vingarna, det ska bli intressant! Det är så få förunnat. Vi är inte ute efter lyx och läder, så länge vi har mat på borden är vi glada. Det är tiden vi vill åt, säger Mårdis.

Trots fullspäckade scheman och långa bilresor i sommar har killarna lyckats klämma in studiotid och premiärspelade den nya dängan ”Mer och mer” under festivalen Viral. Låten släpptes i början av september och planen är att fortsätta göra musik.
– Drömmen är givetvis att vi får fortsätta med det här om fem år. Men vi vågar inte hoppas på något, säger Hooja ödmjukt.

Johan Klingwall på skivbolaget tror stenhårt på skogsdisco och duon från Gällivare. Han menar att framtiden är spännande för dem alla. Om det blir någon guldskiva eller musikprisnominering får tiden utvisa.
– Det är så intressant när Hooja och Mårdhund tar sig in i finrummen och det är det vi strävar efter. Finkultur, Strage och framsidan på DN kultur. Precis sådana grejer är det som gör det intressant och det skapar en annan dimension. Det kommer vi fortsätta jobba för, säger Johan.

Text: Amanda Darehed
Bild: Sofia Nordin

Namn: Oklart
Aktuella med: Nya låten ”Mer och mer”.
Den 22/10 har duon dessutom sitt
första gig på hemmaplan.
Instagram: @hoojahooja
Bor: Gällivare

Mer innehåll från Umeåguiden

4-åriga Helmer fick sitt drömrum

I februari anordnade Umeåguiden tillsammans med Instagramkontot Umeliving, Fe Måleri och Caparol i Umeå en...

Skriker efter kompetens

SPELBRANSCHEN FORTSÄTTER ATT VÄXA I SNABB TAKT världen över och Sverige fortsätter att ligga i framkant....