Pepparkakskungen är redo för julen

Som 27-åring tog Christoffer Öhberg över Nyåkers Pepparkakor efter sin pappa Lennart. En resa som varit fylld av tuffa beslut, goda kakor och resor över hela världen. Som VD för företaget och som ensamstående pappa blickar han framåt medan miljontals pepparkakor skickas världen över under kommande veckor.

Pepparkakorna såg ljuset första gången 1952 och originalreceptet lever kvar än idag, även om det utvecklats och nya produkter tillkommer i sortimentet. En förändring som är aktuell och viktig är att man skippat den omdiskuterade palmoljan. I dag är ungefär 70 % av alla kakor de gör palmfria.

För Christoffer var det inte en självklarhet att ta över företaget efter sin pappa Lennart. Han hade spenderat mycket tid i fabriken i Nyåker och kakor var en naturlig del i hans liv. Hemma på Ramvägen på Gimonäs var det tydligt vad pappan jobbade med när han kom hem och luktade pepparkakor.

– Motivationsmässigt fanns det en stor vilja för mig att ta över men det fanns många åsikter om att jag inte borde göra det, berättar Christoffer när vi träffas på hans kontor i Bjurholm. Kontoret är stort, luftigt och hyllorna är fyllda av olika typer av kakor som lanserats under åren.

Rent juridiskt hade han rätten på sin sida att ta över efter sin pappa men det var många saker som talade emot Christoffer och hans chans.

– Det fanns banker som inte ville vara med och finansiera det. Många ville att det skulle bytas ägare. Det fanns andra intressenter som ville köpa bolaget och ”slakta” det för att man ville se det i en annan marknadsposition. Sedan var min mamma med i bilden som ansåg att företaget var hennes.

Han understryker att det inte har varit enkelt, men att det inte heller behöver vara det. 2012 tog han över företaget och axlar rollen som VD.

– Jag hade bra förutsättningar, en bra organisation med bra anställda. Vi kunde bygga upp en ny finansiell bas och jag såg att vi hade och har bra kunder men att det också fanns lika mycket bättre kunder. Allting klaffade tillslut och jag har haft mycket tur.

MED VÄRLDEN SOM MARKNAD

Nyåkers pepparkakor har en lång historia och säljs idag världen över. 2013 vann Christoffer pris som årets livsmedelsexportör. Företaget var på väg att gå under innan Christoffer tog över men dem lyckades vända trenden och är idag lönsammast i branschen, enligt VD:n själv.

När bilen rullar in på parkeringen utanför fabriken i Bjurholm slås man av en välbekant, hemtrevlig och varm doft – pepparkakor. Det doftar den härliga kryddblandningen av ingefära, nejlika och socker som väcker barndomsminnen till liv. Allt som saknas är lite snö på marken.

– Jag känner inte lukten, man bygger upp en immunitet mot doften efter några veckor, säger Christoffer och skrattar.

För företaget gäller det att hela tiden utveckla sina produkter och de testar ofta nya smaker att integrera i den traditionella kakdegen. Nytt för i år är pepparkakor med smak av tranbär. Umeåguiden får även testa nästa års produkt – en pepparkaka med smak av blå mögelost.

– Det här är min ”masterpiece” berättar Christoffer stolt.

För honom har det varit en dröm att lansera en pepparkaka med smak av det omåttligt populära tillbehöret mögelost. En smak han har jobbat med i nästan fem års tid.

– Den smaken är svår att få till. Dels har vi en allergen som man inte kan ha i en pepparkaka, sen är det kryddan och att få till den ostiga feelingen.

Degen luktar skit och ingen vill göra den”

Svårigheten är att nejlika, ingefära och socker tar över all annan smak och det har lett till att de har fått experimentera med att sänka sockermängden i receptet och ändå kunna få till det så att det ser ut som en traditionell, brun, pepparkaka.

– Jag fick försvara idén internt och externt. Degen luktar skit och det är ingen som vill göra den. Det är typ som att öppna 20 burkar surströmming. Jag fick helt enkelt öka deras motivation, säger Christoffer med ett hemlighetsfullt leende.

Efter många om och men så är pepparkakan med ”blue-cheese” färdig och redo att lanseras 2021. Efter en tur i fabriken är det tydligt att det är många människor på jorden som gillar att äta pepparkakor.

– Vi gör några miljoner pepparkakor i veckan, säger Christoffer.

Just nu är det ”prime-time” för fabriken. Vi närmar oss jul och för många så är pepparkakan en given del i firandet. Men för Nyåker stannar inte produktionen upp för att vi går in i januari, snarare tvärtom.

– Vi har kunder över hela världen. I Asien, mellanöstern, USA och Sydamerika äter man pepparkakor som en ”vanlig” kaka och köper den året om.

Fem snabba

vinter/sommar

pepparkakor/bullar

film/tv-serie

Pengar/lycka – Pengar är lycka

Utekväll / hemmakväll

LIVET SOM VD

34-åriga Christoffer är pappa till Jonathan som snart fyller fyra år. Även han får följa med sin pappa på jobbet, han hänger mycket i fabriken och i tillverkningen och följer ofta med pappan på affärsresor.

– Jag lever ett vanligt liv, hämtar på dagis, lagar mat, hänger på Avion och Leos Lekland men jobbar också på ett stort företag, berättar han.

Christoffer gillar inte att jag refererar till honom som VD utan ser sig själv mer som en del i företaget.

– Bolaget sköter sig självt, jag behöver inte toppstyra detaljer här.

Han säger att vi länge har levt i en tid där företag och ledare ska vara två drivande krafter men menar att de mest lönsamma bolagen i dag inte behöver en stark företagsledare, att det inte är en vital del.

– Vi har matats för mycket inom start-up scenen att det ska finnas många drivande faktorer i en ledargestalt men det behövs inte. Inte i ett landsbygdsbolag där det finns traditioner och rutiner och där det är en stark by-anda.

Många av de som jobbar på Nyåkers pepparkakor bor i området och vill att det ska gå bra för företaget. Christoffer ger Älvsbyn som exempel, att alla förstår hur skört det kan vara. Han menar också att de producerar en produkt som har en tydlig roll även i framtiden.

– Alla vet att det är jul en gång per år och att det ska göras pepparkakor. Motiven är enkla och det är skönt. Vi måste baka goda pepparkakor som alla vill köpa för att de är så bra.

Företaget har inte påverkats så mycket av pandemin, i början hade de lite problem med transporter.

– Jag tror vi kommer att se en stor ökning på frakt och transport i Sverige, folk har mognat med det här nu och förhoppningsvis blir den svenska handeln större, resonerar Christoffer.

VD:n ser positivt på framtiden och menar att det är viktigt att de fortsätter levererar kakor av god kvalitet. För honom är det viktigt att hela tiden förbättra produkterna och att fokusera på riktigt bra svenska råvaror.

Har du någon gång experimenterat och det inte blivit bra?

– Inget jag minns någonting om, säger Christoffer och skrattar. Såklart händer det lite då och då. Jag har försökt få till en pepparkaka med riktigt fin choklad och samma i våra mandelklubb, men det gick inte så bra.

Korta frågor:

Bästa tillbehöret till pepparkakor? Tragiskt att äta pepparkakor själv så ett bra sällskap.

Bästa jullåten? Julen är här – Tommy Körberg

Bästa julklappen? Presentkort på Biltema. (Specifikt: färdigblandad spolarvätska, det behöver man alltid)

Favoritplats i Västerbotten?: Köksbaren

Favorit på julbordet? Kalvsylta, skinka, sill och revbensspjäll.

Go-to-mat: Makaronilåda till 4-åringen med rester från gårdagens makaroner och köttbullar

Foto: Lena Lee

AMANDA DAREHED 

Mer innehåll från Umeåguiden

Boka skidresan i tid

Skidsäsongen kan kännas långt borta men det kan vara bra att tänka på det snart,...

Lämnade saxen för drömjobbet på P3

För två år sedan fick 24-åriga Heaven Small ett samtal som skulle förändra hennes framtid....