SPELBRANSCHEN FORTSÄTTER ATT VÄXA I SNABB TAKT världen över och Sverige fortsätter att ligga i framkant. I det länsöverskridande projektet Arctic game lab har man som målsättning att sätta norra Sverige på spelkartan.
Spelbranschen och dess industri har växt snabbt världen över under många år. Aldrig idigare har det varit så populärt att spela. Allt från mobiltelefoner och surfplattor till datorer och spelkonsoler bjuder in användaren i spelens olika världar. Även i Sverige har pilbranschen kommit till att generera många arbetstillfällen och faktum är att spelföretag i landet visat sig kunna leverera några av världens mest populära titlar. Paradox Interactive,
Dice, King och Mojang är några svenska företag som historiskt levererat världstitlar, även om vissa idag har blivit uppköpta av större utländska aktörer på marknaden.
Men den svenska spelindustrin och utvecklingen har historiskt främst skett i södra Sverige, något som nu verkar ha börjat förändras. Projektet Arctic game lab, som drivs av Skellefteå science city, har som målsättning att rita om kartan.
– När det här projektet drog igång 2015 hade vi en handfull företag och idag är vi norra Europas snabbast växande spelkluster, säger Daniel Wilén, Cluster manager för Arctic game lab.
Fler företag
Samarbetet initierades 2014 av kommunerna i Skellefteå, Luleå, Piteå, Boden och Umeå för att försöka öka spelindustrin i regionen.
– Det började med att Skellefteå kommun gjorde en träffsäker analys – att man exporterar en massa talanger ut i världen. Skulle man växa som stad var det viktigt att behålla dessa människor. Samtidigt insåg man att det behövdes en större kritisk massa för att kunna göra en ordentlig satsning, så man inledde samtal med övriga kommuner som idag är med i klustret Arctic game lab, säger Daniel.
Idag har dock antalet företag inom branschen växt i antal i regionen 2019 fanns ett 50-tal bolag som totalt sysselsatte närmare 200 personer.
Den snabba utvecklingen har också fått som effekt att fler utbildningar inom spelklistret initierats i regionen. Vid årsskiftet stod det klart att fem nya YH-utbildningar inriktade på spelutveckling beviljats till norra Sverige – fyra av dem i Skellefteå och en i Boden, samtliga med start höstterminen 2020.
– Det är otroligt viktigt, helt avgörande skulle jag vilja säga och det är viktigt att komma ut med dessa utbildningar då det är ganska kort tidsfönster att söka.
Ny mötesplats
Projektet har inte bara lett till fler företag och utbildningar utan även en ny mötesplats för branschen, något man byggt utifrån det populära eventet Nordsken, ett stort spelevent som årligen lockar över 10 000 spelintresserade.
– Det har varit ett viktigt steg för oss att bygga en mötesplats runt omkring Nordsken. Det började med Arctic game conference som sedan utvecklades till Arctic game week med fler spelrelaterade event och aktiviteter. Det kommer att växa ännu mer nästa år.
Konferensen har som målsättning att samla både spelbolag och studenter i regionen, men även investerare och beslutsfattare.
– Till nästa år kommer det att adderas ytterligare en konferens som riktar in sig på författande, böcker, serier och film där det finns många möjligheter till affärer med spelindustrin.
Söker kompetens
Spelindustrin spås bara fortsätta att växa. Coronaviruset har slagit hårt mot både människans hälsa och även på ett ekonomiskt plan mot företag världen över, men spelandet har däremot ökat. I slutet av mars, efter coronavirusets stora utbrott världen över, slog exempelvis spelplattformen Steam användarrekord – över 22 miljoner människor spelade samtidigt.
Även i Sverige ökar antalet bolag inom spelbranschen i snabb takt. Av Sveriges alla spelutvecklingsföretag har ett tiotal av bolagen funnits sedan nittiotalet, men långt över hälften av alla bolag har registrerats under de senaste fem åren. Det innebär också att branschen nu skriker efter kompetens.
– Det är därför vi sätter igång de här utbildningarna till hösten. Det finns ett akut behov i hela branschen, inte bara i Sverige. Något som jag tycker är viktigt att känna till, det kan man inte säga tillräckligt ofta, är att spelbranschen behöver en enorm bred kompetens. En estet som gillar att designa kläder behövs, det är en industri för en kommunikatör och social mediaexpert och det är också en bransch för en ekonom som tycker det är häftigt att göra olika beräkningsmodeller för att förstå hur ett spel ska kunna tjäna mer pengar. Alla typer av kompetenser som behövs, inte bara kodare.
Över 5 000 personer arbetade i Sverige inom spelindustrin under 2018, vilket var en ökning med 14 procent jämfört med året innan, en siffra som tros ha stigit ytterligare när nyckeltalen för 2019 publiceras av branschorganisationen Dataspelsbranschen.
– Vi behöver folk som snabbt kan gå in i produktion, det är ett akut behov. Finns kompetenser här så kan vi dessutom locka hit ännu fler företag.
ANDREAS LINDEGREN