Henrik Oja och Adam Olofsson bildar duon ”Unroyal” och är aktuella med att släppa det andra albumet ”This is louder”. Nyligen släpptes EP:n ”After Life” – fyra syntiga dängor som för tanken till 80-talet, men på ett modernt och välproducerat sätt.
Tre dagar efter att Unroyal släppt deras andra EP ”After Life” får vi träffa dem på Stora Hotellet i Umeå. Mottagandet och längtan efter ny musik från bandet har varit positiv, trots att det bara gått några dagar. – Det känns väldigt kul att vi äntligen släpper något. Vissa av låtarna blev färdiga för två år sedan. Vår första tanke var att ha en färdig skiva våren 2020 men då hände pandemin. Ett tag kändes det nästan som att vi fastnat i en ”loop” som vi skulle leva i, säger Adam.
Henrik Oja är musikproducenten och ägaren av studion ”Second home” – en legendarisk studio där många kända namn spelat in skivor. Han har producerat musik till bland annat The Perishers, Väärt, Sofia Jannok och många fler. Mest känd är han för samarbetet med ”Säkert!” där han både spelar, producerar och skriver musik tillsammans med Annika Norlin. Tillsammans med Frida Johansson skapade han också musiken till det populära tv-spelet ”Unravel” som nått stora framgångar. Adam Olofsson kom i kontakt med Henrik Oja när han skulle spela in musik för ett soloprojekt som sedan lades på is för att övergå till Unroyal.
– Det var väl 6-7 år sedan jag kom till Second Home för första gången. Sedan dess är det som att jag aldrig lämnat studion, det blev mitt ”second home”, berättar Adam.
Henrik och Adam hade en gemensam vän, Nils Fredriksson som presenterade dem för varandra. De märkte ganska snabbt att de hade många gemensamma referenser och delade samma musiksmak. En hel del av den var och är elektronisk. De spelade tillsammans på en 40-årsfest och gjorde två covers i ”synth-skrud” som sedan blev startskottet på Unroyal. 2018 bildas bandet och 2019 släpper de deras första EP ”Rest in Songs” och sedan debutalbumet ”Mainstream”.
– Jag har länge tänkt att jag borde ha en klassisk synth-duo någon gång i mitt liv och så hittade jag Adam. Bättre sent än aldrig, skrattar Henrik.
SYNTEN ÄR TILLBAKA
På 90-talet hade Henrik Oja ett band ”Heed” som till en början flirtade mycket med 80-talssynten. Både Henrik och Adam beskriver deras egna influenser och musiksmak som bred. Varför det blev synthpop just nu, kanske beror på Henriks dröm, eller en outforskad möjlighet. – Det må vara att jag lyssnade på Howard Jones och Depeche Mode när jag var tonåring men nu har många år gått och de flesta har väl lyssnat på musik från en annan generation, säger Henrik. Adam är uppvuxen på 90-talet och har inte en lika självklar koppling till 80-talet som Henrik.
– Musik är väldigt sällan kopplat till ålder. Jag är också 60-talsfetichist och adapterade tidigt en smak som kanske primärt tillhört en annan generation.
Fyller ni något tomrum på svenska musikscenen?
– Frågar du mig så tycker jag det, säger Henrik och skrattar. Vi ska bara få en större publik att förstå det.
Till en början inspirerades Unroyal av 80-talssynthen men det har nu utvecklats och den nya skivan är mycket mer varierad. De har bland annat lagt till gitarrer som i och för sig flirtar med 80-talets New Order, sprunget ur punkens Joy Division. Det är som med allt, musik går i cykler och synthpopen har alltid funnits med i den kommersiella musiken, men på olika sätt. Robyn är ett bra svenskt exempel. 2020 släppte The Weeknd albumet ”After Hours” där synten började leta sig in. Den enorma världshiten ”Blinding lights” skulle lika gärna kunna ha gjorts 1985. När han två år senare släpper albumet ”Dawn FM” är det en självklarhet med syntar och discoinfluenser från årtiondet.
– Harry Styles senaste låt påminner om A-ha (red. norska 80- tals synthbandet) men stöpt i någon ”Max Martin-kartong”, säger Henrik.
För Unroyal är det här en bekräftelse att synthpopen är gångbar. Att många artister och band med dem inspireras av 80-talet. Förhoppningsvis växer intresset och gör att scenen för synthmusik blir större bland allmänheten.
HYLLAD DEBUT
2019 släppte bandet debutalbumet ”Mainstream” som togs väl emot av kritiker. DN skrev ”En synthpopsensation i höstmörkret” och att skivan var ”ett välkommet bidrag till den svenska synthscenen”.
– Det var en ögonblicksbild och vi hade inte jättemånga låtar. De flesta låtar vi gjorde kom också med på skivan, säger Adam.
Henrik lyssnade nyligen tillbaka på Mainstream och blev glatt överraskad.
– Min vinylspelare har varit trasig och jag lagade den nyligen och då var det kul att lyssna på ”Mainstream”. En del av det lät bättre än jag minns det. Det var roligt att lyssna på det igen.
Den nya plattan ”This is Louder” ska släppas i slutet av juli och arbetet med den har på grund av pandemin tagit lång tid. De har även hunnit skriva väldigt många låtar för att sedan koka ner det till tio spår.
– Vi har gjort nästan 50 låtar under pandemin, så det har sett lite annorlunda ut jämfört med första skivan. En av låtarna ”The Other Side of Me” har klängt sig fast och funnits sedan början av processen, berättar Henrik.
Musiken skapar de tillsammans, oftast börjar det med en melodi. Vid ett skeende i processen sitter Adam med en gitarr och Henrik vid ett piano. Låtarna de spelar då är ofta formbara och skulle kunna stöpas i vilken kostym som helst.
– Det finns inslag som är mer nutida. Vi har inte sett det som lika viktigt att hålla oss i ett fack eller att det ska andas 80-tal. Det är lite friare och bättre, skrattar Henrik.
Unroyal är också aktuella med att för första gången spela live utomlands. De är bokade till musikfestivalen ”Eonly” i den tyska staden Leipzig.
– Vi vet inte så mycket om festivalen men den är årlig. Det ska bli jätteroligt. Synd bara att man bor i Norrland och måste resa i två dagar för att spela i 40 minuter, skrattar Henrik.
Text: Amanda Darehed
Bild: Amelie Näslund