15 C
Umeå
5/6 2020

Vägen till att bli fossilfri

FÖR KNAPPT FEM ÅR SEDAN BESTÄMDE SIG HEIDI ANDERSSON OCH BJÖRN FERRY för att de skulle vara fossilfria innan 2025. Efter att halva tiden passerat har Umeåguiden tagit pulsen för att se hur vardagslivet ser ut. Kommer de att klara sin ambitiösa målsättning?

I samband med Parisavtalet, som beslutades i december 2015, bestämde sig även paret Heidi Andersson och Björn Ferry, att de inte bara skulle bidra till ett fossilfritt levnadssätt, utan även nå sin målsättning snabbare än världensländer.

– Vi tänkte tio år framåt i tiden från 2015, så 2025 ska vi vara fossilfria. Hela världen skulle ju ha ställt om till 2050 och vi ville se om vi kunde hinna före som två målfokuserade, vanliga och dödliga, säger Heidi Andersson.

Bakgrunden och den ambitiösa målsättningen har de fått både från barndomen och sina idrottskarriärer.

– Intresset för hållbarhetsfrågor har jag haft sedan jag var liten. Jag hade två drömmar som jag skrev ner som elvaåring, att bli armbryterska i världsklass och planetskötare i världsklass, säger Heidi och skrattar.

– Björn kom in i bilden för 18 år sedan och har alltid varit intresserad av samhällsfrågor, mänskligt beteende, ekonomi och politik. Han älskar att lära sig, att exempelvisläsa tunga rapporter, medan mitt favoritord är handlingskraft. Så vi har varit ett bra team i detta.

Handlingskraft

Kunskap och handlingskraft må vara viktiga faktorer för att lyckas, men med tanke på att Parisavtalet, milt uttryckt, gick si så där, hur har det gått för Andersson och Ferry när halva tiden passerat?

– Det har hänt väldigt mycket sedan vi satte det här målet 2015.

För att få ett grepp om vad de faktiskt behövde förändra gjorde de en så kallad klimatinventering för att se hur deras fossila avtryck såg ut, något alla enkelt kan göra via olika webbtjänster som är gratis. Inventeringen mynnade ut i de fem huvudmålen, de fem B:na som Heidi kallar dem, bilen, biffen, bostaden, börsen och begären.

– Ofta när man gör fossilinventeringar för att se sitt fossilavtryck så är det de kategorierna man väger in.

Snabb förändring

Med målen uppsatta tog förändringarna fart i snabb takt och faktum är att de idag ligger långt före den ursprungliga tidsplaneringen. De har dragit ner på sin köttkonsumtion och äter idag bland annat mer vegetariskt och säsongsbetonat. På börsen är det endast fossilfria investeringar, exempelvis i solenergi och skog som gäller, och begären hanteras med den klassiska frågan som alla borde ställa sig innan de handlar, behöver jag verkligen det här?

– Ofta blir då svaret nej. Många gånger går det att hyra eller låna istället och behöver man köpa saker så går det ofta att köpa second hand.

Bilen har också bytts ut till en eldriven då deras resande var den största klimatboven.

– Transporterna var vår absolut största utsläppskälla när vi gjorde vår klimatinventering, så det blev också den första stora åtgärden för oss. När vi gjorde vår första invägning, som baserades på hur vi reste under 2014, stod våra transporter för 77 procent av koldioxidekvivalenterna. Det var väldigt tydligt vad som skulle bli vårt första fokusområden. Sen handlade det inte bara om att byta till en elbil, utan att börja resa med buss och tåg istället för flyg.

Många i deras närhet ifrågasatte från första början deras elektrifierade val av bil – kunde verkligen en elbil fungera i det kalla klimat som råder en stor del av året i norra Sverige?

– Vi tyckte nog även själva att vi var lite galna, det fanns ingen som kört 100 procentig elbil i Storuman. Men någon måste ju börja, säger hon och fortsätter:

– I minus 32 grader, det har funkat hur bra som helst. Sen måste man ju tänka sig för, är det kallt så drar bilen mer el, precis som en vanlig fossildriven bil drar mer bränsle.

Men de nöjde sig inte endast med att byta till eldriven bil, i garaget står det utöver traditionella cyklar även en eldriven lastcykel som på vintern kläs med dubbdäck. Den används alltså året om.

– Till alla korta vardagsträskor, som att exempelvis handla eller ta sig till skolan, då cyklar vi. Det är faktiskt roligare att cykla. Även i deras skogsbruk har de försökt, i den mån det går idag, att arbeta fossilfritt.

– Det är en avvägd balans mellan produktions- och miljömål. Många skogsbolag försöker köra med HVO100 i tankarna i sina maskiner, i den utsträckning som det går. Där försöker vi vara med och påverka och poängterar det när man samarbetar med olika skogsbolag. Sen när man röjer själv så använder vi biobaserad kedjekolja till motorsågar och eldrivna röksågar. Men tyvärr når de eldrivna motorsågarna ej samma kapacitet som de fossildrivna, så vi använder än så länge fossildrivna. Men så fort tillfälle ges så lobbar jag för både biobaserat röj-och motorsågsbränsle samt bättre elsågar.

Nytt hus

Heidi, Björn och Dante

Ett mål som dock inte riktigt är uppfyllt ännu är boendet. Ekohuset som Heidi drömt om så länge har blivit verklighet, men än så länge fungerar det inte som ordinarie bostad.

– Det blev inte som jag hade tänkt mig, det blev faktiskt mycket bättre. Björns föräldrar hade gjutit en platta för att bygga en gäststuga på en tomt mellan Hemavan och Tärnaby för drygt 35 år sedan och tagit dit en timmerstomme. Men sen kom en skidskyttekarriär emellan och de hade inte tid att färdigställa det. Så vi fick projektet av dem, mitt livs secondhandprojekt, och med hjälp av bland annat en ekohusarkitekt och andra experter så står det nu ett ekohus där.

Att huset inte blivit deras ordinarie boende beror främst på logistik, men även lite övertalning.

– Vi bor i centrala Storuman nu eftersom Dante (parets åttaåring reds. anm.) går i skolan och har alla kompisar här, så med det sagt så bor vi där vi bor så länge han går i skolan. Jag planerar att vi ska bo där permanent sen, men måste bara få Björn att tycka det är en lika bra idé, säger hon och skrattar.

Med en förändrad livsstil, en elbil och ett ekohus som de bor i på ledig tid, är målet om att bli fossilfri i princip uppnått. Men för det slutar inte arbetet.

– Vi har gått från ett mer personligt plan till att vara engagerade i frågor som rör kommunen som inlandsbanan, HVO100 tankstation, vätgas och vindkraftsprojekt. Vi har gått utanför det privata och även involverat oss i frågor som rör hela Sverige. Vi har vidtagit de åtgärder som vi kan göra som privatpersoner, så långt som det är möjligt, så som allt ser ut här och just nu, utan att behöva bli så extrema att man klipper banden till samhället. Ett mål som inte nämnts är den större målsättningen, att inspirera andra.

– Kan vi få det att fungera i Storuman kan man få det att fungera i alla andra delar av Sverige säger Heidi Andersson. Inspirerad? Vill du också ta ett steg närmare att bli fossilfri?

– Hur ser ditt fossila avtryck ut? Vilka är de största fokusområden för dig? På klimatkontot.se kan du se just detta.

 ANDREAS LINDEGREN

Mer innehåll från Umeåguiden

Ny på jobbet

Norrmjöle golfklubbs nya klubbchef ger oss en ögonblicksbild från golfsporten och berättar om klubbens planer för...

Dags för en ny karriär?

Kära läsare, nu är det dags för era favoritkrönikörer att kliva in i biktbåset en...