Operasångande Peter

Operasångaren Peter Kajlinger tillbringar mycket tid i Umeå för tillfället. Han är aktuell i Norrlandsoperans uppsättning av Tartuffe, som härnäst ska åka på turné till flera stora norrländska städer. UG har tagit ett snack med honom för att få reda på hur livet för en operasångare ser ut.

Att vara operasångare till yrket är få förunnat. Men Peter Kajlinger har länge varit inne på operaspåret. Han var 11 år gammal när han sjöng i en gosskör och blev uttagen att medverka i “Die Frau ohne Schatten” av Richard Strauss på operan i Stockholm. Året var 1975 och Peter fick spela Färgarfruns son. Själva Färgarfrun spelades av Birgit Nilsson – som brukade kallas för Sveriges internationellt mest kända operasångerska.
– Det var först i vuxen ålder som jag fattade att det var just henne som jag hade tillbringat så mycket tid med bakom scenen, berättar Peter.

Sedan dess har Peter själv blivit en erkänd operasångare, närmare bestämt baryton (det vill säga en sångare med ett röstläge mellan tenor och bas). För honom ser livet idag ut som det brukar göra: han sjunger ofta i uppsättningar runt om i landet och nu är han i Umeå. Peter spelar en stor roll i Norrlandsoperans opera Tartuffe:
– Jag spelar Orgon, en godhjärtad familjefar som blir grundligt lurad av hycklaren Tartuffe.

Det är Skandinavien-premiär för uppsättningen, som handlar om en bedragare som nästlar sig in i en familj. Familjen plockas bok-stavligen sönder bit för bit, under inflytande av en religiös demagog. Norrlandsoperan beskriver föreställningen som roande, upprörande och rörande. Nästa steg är att hela föreställningen ska ut på turné i Östersund, Luleå, Sundsvall, Härnösand och Skellefteå.

Hur är turnélivet som operasångare?
– Man lär sig att hålla rutiner, försöker att träna och äta bra mat. Det är också viktigt att vila när man kan.
Det är långt ifrån första gången Peter besöker Umeå. Första gången han hade kontakt med Norrlandsoperan var 1987, då för att se “Rigoletto”. År 2012 medverkade han i sin första föreställning här och sjöng Dr. Treves i “Elefantmannen”. Sedan var han själv med i “Rigoletto” under 2015. Den flitige operabesökaren kan även känna igen honom som Kejsaren i förra årets uppsättning av “Kejsarens nya kläder”.
– Det som sticker ut med Norrlandsoperan är att den startades av engagerade människor med ett genuint intresse för konstformen. Operahuset har ju blivit en naturlig del av Umeås stadsbild, utan att för den sakens skull förlora dynamiken med nyskapande och gränsö-verskridande produktioner.

Du får ofta ha otroliga kostymer på dig! Hur hör det ihop med operascenen?
– Det är absolut väldigt passande. Många operor bygger på myto-logi och gamla berättelser, där fantasin får flöda fritt. Det råder stor kreativitet inför en premiär, där alla avdelningar jobbar febrilt för det gemensamma målet: berättelsen!

Tartuffé på turné
5 och 6 maj i Luleå
10 maj Sundsvall
14 maj i Härnösand
17 maj i Skellefteå 

Text: Filippa Rosenberg
Bild: Micke Sandström

 

Mer innehåll från Umeåguiden

Filippas krönika

Umeåguidens reporter har haft ett lite för långt sommarlov. Varför sitta i ett kontorslandskap när...

En död modellkarriär

Hallå där alla monsterdiggare och lyllosar. Ja ni ser helt rätt, en ny bild på...